Covid-19 Sonrası Hızla Değişen Girişimcilik Trendleri

Covid-19 sonrası Girişimcilik alanında en çok ne gibi aksiyonlar alındığını, bu konuda önümüzdeki yıl bizi hangi trendlerin beklediğini ekibimizden Beril Karabulut yazdı.

2021 Girişimcilik Trendleri


2020’ye başlarken hiçbirimiz böyle bir sene olacağını bilemezdik ancak Coronavirus birçok alışkanlığımızı değiştirmemize neden oldu. Hepimiz yeni normale bir şekilde adapte olduk. Zaman zaman yeni normale aslında alışamadığımızı fark etsek de bizlerin sağlığı, konforu ve yaşamımızı sürdürmemiz için çalışan sağlık çalışanları başta olmak üzere aktif olarak dışarıda çalışan herkesin adına bizlerin evlerinde kalıp, kalabalık yerlerden uzak durarak destek olmamız gerekiyor. Bu virüsün bizlere etki ettiği bir diğer konu ise bakış açılarımızın farklılıklarını görmek oldu. Dışarıda çalışmak zorunda olanlar; evden çalışanlar için hayatı çok rahat ve güzel olarak görebiliyor. Bu bakış açısının tam tersini evden çalışmak durumunda olan kişilerin ağzından da duymak mümkün. Ancak gelecek senenin en önemli trendi bu sene olduğu gibi girişimcilik alanında evden çalışmak olacak gibi görünüyor.

Gelin, tüm trendlere şöyle bir bakalım.

‍1. Evden(Uzaktan) Çalışmak‍

Covid-19 iş dünyasını bu konuda oldukça sarstı. Ancak bundan en az etkilenen şüphesiz ki her konuya çok hızlı aksiyon alıp adapte olabilen Startup'lar olmuştur. 2021 yılında da remote çalışma kararı alan şirketler hem çalışan bulma konusunda hem de üretkenlik açısından kazananlar listesinde olacak gibi görünüyor. Tasarımcı olarak benim gözlemlerim; bizim gibi insanların evlerinde kendilerine kurmuş oldukları ortamlarda daha verimli bir şekilde çalıştıkları yönünde. Ancak tabi zorlukları da peşinde getirdi. Mesela, yeni bir çalışanı oryante etmek de bir o kadar zorlaştı. Belki bu konuda da yıl içerisinde bir çözüm bulunur.

2. Hızlı Teslimat ‍

2021 yılı sanıyorum, hep “Covid sonrası dönem” olarak adlandırılacak. “2021’de şunu bunu yaptık/yapacağız.” değil de, “Covid sonrası şunu bunu yaptık/yapıyoruz.” diyeceğiz gibi. Bu nedenle 2021 yılında değil de, Covid sonrası dönemde diyerek devam ediyorum. İçinde bulunduğumuz bu dönemin en çok kazananı kargo şirketleri oldu; ancak bununla birlikte peşinden müşteri deneyimini de getirdi. Kaybolan kargolar, yolu gözlenen ama bir türlü gelmek bilmeyen kargolar, gelip de sizi evde bulamayan kargolar, siz evde onu beklerken gelip de sizi bulamayan kargolar diye sıralanıyor bu liste... Bu sorunlar, pandemi öncesi dönemde de sorundu. Bu dönemde; eleman, araç, depo vs. gibi eksikliklerden daha da kötü duruma evrilirken bazı kargo şirketleri bu konuda hızlı aksiyon aldıkları için hem müşteri deneyimi konusunda hem de şirket repütasyonu konusunda bir adım öne geçtiler. Kendini teknolojik olarak geliştiren firmalar Covid sonrası dönemde de kazanmaya devam edecekler. Hatta önümüzdeki sene içerisinde global dünyada robot/drone kuryeler göreceğiz gibi görünüyor. Bakalım ülkemizde ne zaman göreceğiz? Ben heyecanla bekliyorum :)

3. Sanal Hastane/Danışmanlık Sistemleri

Yaklaşık 10 aydır çevrimiçi etkinliklerde mentör veya jüri olarak yer alıyorum. Aklıma gelen önemli etkinlikler şunlardı;

U4S
Coronathon Türkiye
Designathon for Cure
Hack the Normal
NASA Space Apps Covid-19 Challenge
Coca Cola İnovatif Çözümler Hackathonu
Hult Prize

Özellikle bu hackhatonların ele aldığı ana problem Covid-19’du. Doğal olarak ortaya çıkan çoğu fikir çevrimiçi danışmanlık uygulamaları üzerineydi. Her hackathonda istisnasız en az iki tane bu konuda uygulama fikri ortaya çıkmıştı. Ancak bu dönemde harekete geçip de kullanabileceğimiz türden bir danışmanlık uygulaması hâlâ göremedik gibi. Acaba burada ele alınan problem mi doğru analiz edilemedi? Yoksa yapmak mı zordu? Bunu gerçekten merak ediyorum. Neden bu tür uygulamalar önümüze düşecek kadar tutunamıyor? Ben yine de 2021’de bu uygulamaların gerçekten şaha kalkacağı bir dönem olacağını düşünüyorum.

4. Çevrimiçi Eğitim

Gelelim güzel ülkemin geleceği çocuklarımıza ve gençlerimize… Bu dönem eğitim konusunda gençlerimizin en çok etkilendiği dönem oldu. Çoğu öğrenci, ellerinde olmayan nedenlerden (BM Eğitim Ajansı tarafından Nisan ayında yayınlanan ‘Covid-19 yayılırken dijital öğrenmede ürkütücü eşitsizlikler ortaya çıkıyor’ başlıklı rapora göre, dünyada yaklaşık 830 milyon öğrenci okul dışında kullanabildiği bir bilgisayara sahip değil.), çoğu öğrenci de gerekli imkanlara sahip olmasına rağmen eğitim sistemimizin çevrimiçi döneme hazırlıklı olmamasından kaynaklı birçok konuda geri kaldılar. Bu kaybolan sene önümüzdeki yıllarda nasıl bir etki edecek bilemiyorum ancak şüphesiz ki 2021’de çevrimiçi ve anlık video aktarımı yapan, etkileşimli video sistemleri ve anlık altyazı eklemesi yapabilen girişimler kazanmaya devam edecek gibi görünüyor.

5. SaaS Yorgunluğu

2020 yılında, Covid-19 ile birlikte, SaaS ürünlerini daha sık görmeye başladık. Geçen yaz dönemini ‘Kodluyoruz’ ekibi ile birlikte 8 haftalık harika bir ‘SaaS’ta La Vista’ programı düzenleyerek fikir aşamasında olan SaaS ürünlerinin elinden tuttuk. Birkaçının çok iyi yerlere gelmesine olanak sağladığımız için mutlu olduğumu belirtmeliyim. Ancak 2021 senesinde SaaS yorgunluğu denen bir tabir ile karşı karşıya kalacağız gibi görünüyor. Şirketler yaşadıkları her bir problemi çözecek SaaS ürünlerine ulaşmakta hiç sıkıntı çekmeyecekler fakat tek bir şirketin satın almak isteyebileceği SaaS ürünlerinin sayısında bir sınır var mı? Başka bir deyişle, SaaS yorgunluğu gerçek mi? Bunu önümüzdeki sene içerisinde göreceğiz.

Heyecanla yeni yılı ve olacakları bekliyorum. Herkese şimdiden yeni yıllar diliyorum. Ho-ho-ho.