Peak Games Yatırım Değerlendirmesi: Dünyanın en büyük Atari Salonu
İlk unicorn (diğer adıyla turcorn) Peak games haberi düştüğünde şunu düşündüm: Peak Games'i bu kadar değerli yapan faktör neydi? Sizi çok kısa bir zaman yolculuğuna çıkaracağım ardından beraber Zynga'nın yatırım sunumunu değerlendireceğiz.
İlkokul zamanlarında karne günü bittiğinde en büyük hayalim abimle Atari salonuna gitmekti. (Her ne kadar salonun Atari markasıyla ilgisi olmasa da) Favorimiz bir sokak basketbol oyunuydu bir şekilde kazanması zordu ancak bir kaç jeton ile maçı tamamlayabiliyorduk. O zaman oyun süreleri çok kısa ve jeton tüketimine bağlıydı. Etrafta ebeveynler dışında yetişkin olmazdı. Hatta bir süre burası da “tehlikeli” diye basına düşmüştü. Aileleri çocuklarını “atari salonlarından” uzak tutmaları öğütlenirdi. Kapsayıcı olmadığı için şüpheyle yaklaşılırdı.
İlk LAN (Local area network. Bilgisayarların birbirine direk bağlanarak kurulan lokal ağ. Sağol öneri için Samican Tandoğdu) bağlantılı internet kafeyi keşfettiğimizde mahalle arkadaşımla ortaokula başlamıştık. Sadece Quake oynanabiliyorduk. Oyun süremiz Atari salonundan çok daha uzundu çünkü diğer rakiplerimiz bizim gibi odada oturan diğer insanlardı. 1e1 den 1`den çoklu kişiye dönüştüğünde oyun süresi uzamıştı. Ücret geçirdiğin süre kadardı. İnternet kafeler de genç demografik yapısı yüzünden basından “riskli” sınıflandırmasından nasibini almıştı.
Çocuklar okulu asıp internet kafeye gidiyordu. Ardından konsol dönemi ve MMORPG dönemi geldiğinde ben ilgimi yitirmiştim. Ancak MMORPG yaygınlaşması kullanıcı demografiğini hem yaş, cinsiyet ve kültürel çeşitlilik olarak sınırları epey genişlettiğinden haberim vardı. Ancak aynı “klan”da orta yaşlı profesyoneller, genç çocuklar ve yaşlılar maç yapmaya başlamıştı. Geçtiğimiz dönemde bir Overwatch maçında bulunduğum ekibi inanılmaz iyi yöneten ve taktik veren kaptanımız annesi akşam yemeğine çağırdığı için maçı bırakmak zorunda kalmıştı.
Peki bir oyun firmasının değerlemesini ne etkileyebilir? Değerlemeyle ilgili erken aşama firmaları ilgilendiren diğer yazımızı şurada inceleyebilirsiniz. Şirketlerin çıkış aşamasında değerlemesiyle ilgili değerlendirilebilecek bir çok faktör var. Mevcut ekonomik döngüler, birleşme sonucunda ortaya çıkan toplam değer ve iki firma arasındaki sinerji olarak özetleyebiliriz. Satın alan firma halka açık olunca da hissedar beklentiler bu durumu etkileyen dördüncü faktör oluyor.
Birleşme sonucunda toplam değere baktığımızda Zynga firmasının hisse değeri 8 USD'dan 9,66 USD'a yükselmiş. (Erdem Lafcı eklediği yatırım yapılırken yarısı nakit yarısı Zynga hissesi olarak gerçekleştirilmiş. 7,6'dan değerlenen hisselerin şu an değeri 9,29 USD) Hissedarlar bu durumdan memnun demek ki. Zynga elindeki hisse sayısı düşünüldüğünde 1,5 milyar USD değer kazandığını söyleyebiliriz.
Peki Zynga bu birleşmeyi nasıl değerlendiriyor? Zynga'nın birleşmeyle ilgili yatırımcı sunumunu dinlediğimde şu notları aldım. Zynga exit sonucunu kendi firması için de dönüştürücü görüyor. Hedef oyuncu kitlesini büyüttüğünü inanıyor. Ayrıca Zynga GAAP uyumlu olmayan bir finansal metrike sahip: Booking gelirleri sanal ürünlerin satışı ve reklam gelirlerinden oluşuyor. Bu satılan ürünler gelire hemen işlenmiyor: satın alınan ürünün ortalama kullanım ömrü veya tükettikçe gelir olarak işleniyor. Jeton metaforuna dönersek Atari salonu size jeton sattığında gelir olarak işlenmiyor siz jetonları harcadıkça gelir işleniyor. Zynga Peak Games yatırımında ortalama kar marjını artıracağını ve operasyonel nakit akışlarını artıracağını düşünüyor. Toonblast ve Toyblast oyunları ile “Live Service Game” statüsünde bulundurduğu altı oyundan sekiz oyuna çıkabileceğini söylüyor. Life Service Game oyunları oyuncunun uzun süre oyuna bağlı kaldığı ancak mikroişlemler ile oyunu aktif tuttuğu oyun modeli. Piyasada bulunan en iyi “elde tutma” metriklerine sahip olduğunu ifade ediyorlar. Özellikle Japonya`daki performanslarından çok etkilenmişler. Peak games firmasının 12 milyon günlük aktif oyuncusu olduğu ifade edilmiş.
Yatırım sonucunda Peak games markası, ekibi ve mevcut ürün platformu değişmezken Zynga ile reklam ağlarını ve veri bilimi erişimini artırabileceğine inanıyorlar. Bu şekilde bir sinerji oluşturabileceklerini vurgulamışlar. Peak firmasının Zynga'ya katılması ile beklenen ek cironun yıllık 300 milyon USD artmasını bekliyorlar. Zynga'nın geçtiğimiz 2019 yılında senelik gelirinin 1,32 milyar USD olduğunu ve değerinin 8,89 milyar USD olduğunu düşünürsek gerçekleşen yatırım değerlemesini daha iyi anlayabiliriz.
300 milyon USD senelik ciro beklenen Peak Games firmasını diğer yaratıcı endüstri sınıfları ile kıyaslayalım. 2019 yılında Türk sinemalarının (yerli ve yabancı filmler) toplam hasılatı 980.410.567 TL . İzleyici sayısı %15,4 düşmüş bilet fiyatları artmış. 144 milyon USD'a denk geliyor. Dünyada vizyona giren tüm filmlerin hasılatına baktığımızda 28. sırada bulunan John Wick: Chapter 3 Parabellum tüm dünyada 325,785,782 USD hasılat yapmış. AAA oyun sınıfından örnek vermek gerekirsek benim de heyecanla oynadığım Death Stranding oyunu 3,400,000 kopya satmış. Bu miktar bile Peak Games'in beklenen cirosuna yaklaşamıyor. Tabi AAA oyun geliştirmek için gereken yatırım miktarına veya bir film prodüksiyonu için gereken harcamalara girmiyorum. Yeni normal döneminde sinema sektörünün bulunduğu durumda başka önemli değerlendirme konusu.
Özetle hızlandırma programlarında (VivekaGrowth) startup firmalarına uzun vadeli vizyonlarını sorarız. Bana sorarsanız Peak Games dünyanın en büyük, en geniş oyuncu profiline ulaşabilen, herkes için her an erişebildiği, sosyalleşme faktörünü koruyan sanal Atari salonunu yaratmayı başarmış. Zynga'nın bile ulaşmakta zorlandığı ve satın aldığı işte bu vizyon. Pandemi döneminde bu alanda çalışan tüm firmalar için gerçekleştirdikleri moral ve motivasyon için teşekkürler.