Yatırımın formülü: Pitch Deck!
Girişiminize yatırım almak şüphesiz ki her startup’ın hayalini kurduğu bir andır. Pitch Deckler bu amaca ulaşmak için oldukça önemli bir araçtır. Pitch deck, ürünü/girişimi yatırımcıya en kolay bir şekilde anlatmanızı sağlar. Harika bir sunum, potansiyel yatırımcıları fikriniz hakkında heyecanlandırır ve onları işinizle ilgili sohbete dahil eder ve yüksek ihtimalle yatırımın yolunu açar.
Bu yazıda size kendi pitch deck sunumunuzu hazırlamanız için gereken formülü vereceğim.
Yüzlerce, hatta binlerce girişimci sunumu dinleyerek ve 8 senedir içinde bulunduğum startup ekosisteminde startuplara bu konuda hem tasarım hem de içerik desteği verdiğim bilgilerden yararlanıyorum. Her türlü pitch deck ve sunum stili gördüm ve bu işin kesinlikle çok basit bir formülü var, tam anlamıyla işe yarayan bir formül!
Pitch deck nedir?
Yatırımcı sunumu olarak bilinen pitch deck, girişiminiz/ürününüz hakkında kısa ama bilgilendirici bir genel bakış sağlayan bir sunumdur. İş planınızın kilit noktalarını, sağladığınız ürün ve hizmetleri, üst düzey finansal projeksiyonları ve finansman ihtiyaçlarını kapsamalıdır. İçeriksel olarak doğru strateji ile ilerlediğiniz noktada devreye tasarım girer ve iyi bir tasarım ile birleştiğinde iş fikriniz ve çözdüğünüz probleme göre yatırıma ulaşmanız an meselesi olur.
Peki iyi bir pitch deck nasıl olmalıdır?
Öncelikle bu sizi şaşırtabilir çünkü yazıya başladığımdan beri sizlere yatırım almanın basit bir formülü olduğundan bahsediyorum. Evet bu formül ile yatırım alabilirsiniz ancak pitch deckinizin asıl amacı para toplamak değildir. :) “Eee peki yatırım almak demek girişimine para desteği almak demek değil mi?” dediğinizi duyar gibiyim ama pitch deckinizin asıl amacı yatırımcı ile olan bir sonraki toplantıya gitmektir.
Unutmayın, pitch deckiniz muhtemelen yatırımcının şirketiniz hakkında daha fazla bilgi edinmek için göreceği ilk şeylerden bazısı ve en önemlisidir. Yatırımcılar karakterleri ve sahip oldukları işler gereği çok fazla vakitleri yoktur ve her gün sizin girişiminiz gibi onlarca hatta yüzlerce girişim ile karşılaşırlar. Bu nedenle o kadar akılda kalıcı ve hızlı bir sunum yapmalısınız ki yatırımcılar sunumunuzu duyduktan sonra daha fazlasını istemelerini sağlamalıdır.
Bu nedenle, yatırım almak için pitch deck hazırlansa da, asıl amacımız bir sonraki adıma geçmektir. (başka bir toplantı veya daha fazla bilgi edinme talebi vb.)
Peki bu formül nedir?
Her startup farklı olsa da, bu formülün çoğu startup için işe yaradığını ve büyük olasılıkla potansiyel yatırımcıların ilgisini çektiğini bizzat gözlemledim. Bu nedenle ekip olarak startuplara bu konuda destek olmaya devam ediyoruz. Eğer siz de bir pitch deck hazırlamak konusunda destek almak isterseniz sizler için oluşturduğumuz şu linkten talebinizi bize iletebilirsiniz.
Kendi pitch deckinizi oluştururken aşağıdaki 11 slayt başlığını takip edebilirsiniz.
1. Vizyon ve Değer önerisi
Bir startup’ı diğer işletmelerden ayıran en önemli özelliği yarattığı değerdir. Bu nedenle değer önerisini o kadar basit bir şekilde anlatmalısınız ama bir o kadar da etkili olmalı ki sunumun başında, yatırımcıların tüm dikkatini sunumun geri kalanına aktarmalısınız. Ne kadar zor olsa da işinizi anne babanızın anlayacağı şekilde basit ve kısa bir paragrafla anlatmanız gerekiyor.
2. Problem
Bir önceki maddede bahsettiğim gibi dünyadaki bir sorunu çözemiyorsanız, sizi diğer işletmelerden ayıran bir özelliğiniz yok demektir. Çözmekte olduğunuz problem ve problemin çözümünü bu slaytta anlatmanız gerekiyor. Ve bu problemi tanımlarken girişiminiz ile ilişkilendirilebilir bir hikaye anlatmayı deneyebilirsiniz. Sorunu olabildiğince gerçek hale getirdikçe, yatırımcıların işinizi ve hedeflerinizi daha iyi anlayacaktır.
3. Hedef pazarınız ve fırsatlar
Hedef müşterilerinizin kim olduğunu ve ne kadar olduğunu tanımlamak için bu slaytı kullanın. Toplam pazar büyüklüğü nedir ve firmalarınızı bu pazarda nasıl konumlandırıyorsunuz? Bu verileri bu slaytta sunmak çok önemlidir. Çözmekte olduğunuz problemin kapsamını ve ölçeği hakkındaki hikayeyi burada anlatıyorsunuz.
4. Çözüm
Girişiminizi/Ürününüzü tanımlamak için son slaytınız çözüm slaytı olacaktır. Müşterilerinizin karşılaştığı problemi sizin nasıl çözdüğünüz, ürününüzü nasıl kullandığı problemi anlattığınız slaytta ana hatlarıyla belirttiğiniz sorunları nasıl çözdüğünüzü açıklayın. Çözümünüzü detaylı bi şekilde aktarmak çok önemli. Mümkünse, çözümünüzü anlatırken resimler ve hikayeler kullanın. Göstermek her zaman anlatmaktan daha iyidir.
5. Gelir modeli veya iş modeli
Artık ürününüzü veya hizmetinizi tanımladığınıza göre, nasıl para kazandığınız hakkında konuşmanız gerekiyor. Bu problemi çözerek ne kadar para kazanıyorsunuz? Ne kadarlık fatura kestiniz? gibi soruların cevaplarını bu slaytta vermeniz gerekiyor.
6. Yol haritası
Girişiminizin nereden nereye gittiğini gösterdiğiniz bu slaytta; ürününüzü belirlediğiniz süreler içerisinde kaç kullanıcı kullandı, hedefinize ne kadar yaklaştınız veya ne kadar sürede vardığınızı göstermesi açısından çok önemlidir. Yatırımcılar, riski azalttığı için iş modelinizin bazı yönlerini kanıtladığınızı görmek ister, bu nedenle, çözümünüzün belirlediğiniz sorunu çözmek için çalıştığını doğrulayan herhangi bir kanıt son derece önemlidir. Önemli kilometre taşlarını özetleyen bu slayt yatırımcıların sunumun sonuna doğru geldikçe sizin ve girişiminiz hakkındaki düşüncelerini oturttukları slayttır.
7. Pazarlama ve satış stratejisi
Kestiğiniz faturalardan daha önemli olan bir şey varsa o da tabi ki yeni müşterileri girişiminize çekmek ve satış sürecini hızlandırarak arttırmak olmalı. Pazarlama ve satış planınızı özetlemek için bu slaytı kullanın.
8. Takım
Yatırımcılar ele aldığınız problemi nasıl çözdüğünüzden sonra en çok dikkat ettikleri nokta takımınızdır. Çünkü iyi bir takım; işinde gerçekten uzman olduklarını kanıtlamaları bu işi tamamlayacağınıza olan inançlarını arttırır. Burada cevaplamanız gereken en önemli sorular şunlar olmalı;
Neden siz ve ekibiniz bu şirketi kurmak ve büyütmek için doğru kişilersiniz? Başkalarının sahip olmadığı hangi deneyiminiz var? Ekip üyeleri bu zamana kadar hangi başarıları elde ettiler? Temek uzmanlıkları neler? gibi soruların cevaplarını vurgulamalısınız.
9. Finansallar
Yatırımcılar, mali durumunuzu görmeyi bekleyecektir: satış tahmini, gelir tablosu (kar ve zarar tablosu da denir) ve en az üç yıllık nakit akışı tahmini. Satış hedeflerinize ulaşmak için yaptığınız temel varsayımları ve temel gider faktörlerinin neler olduğunu tartışmaya hazır olmalısınız.
10. Rekabet
Rekabet ortamına nasıl uyum sağladığınızı ve bugün piyasada bulunan rakipler ve alternatiflerden nasıl farklı olduğunuzu açıklayın. Rekabete göre hangi önemli avantajlarınız var veya sahip olduğunuz ve diğerlerinin sahip olmadığı bazı “gizli soslar” var mı?
Buradaki anahtar, piyasadaki diğer oyunculardan nasıl farklı olduğunuzu ve müşterilerin neden sizi seçeceğini açıklamaktır.
11. Yatırım ve fon kullanımı
Son olarak, parayı gerçekten istemenin zamanı geldi. Yatırımcılarla bir sonraki aşamaya geçmek için ne kadar bir paraya ihtiyacınız olduğunu açıklamanız gerekiyor. Daha da önemlisi, istediğiniz miktarda paraya neden ihtiyacınız olduğunu ve parayı nasıl kullanmayı planladığınızı açıklayabilmeniz gerekir. Yatırımcılar, paralarının nasıl kullanıldığını ve işletmeniz için belirlediğiniz hedeflere ulaşmanıza nasıl yardımcı olacağını bilmek isteyeceklerdir.
Bu noktaya kadar, genel hatları ile bir yatırımcı sunumu hazırlamanın formülünden bahsettim. Ancak sadece bu maddeleri sağlamakla da işler bitmiyor. Pitch deckinizi hazırlayıp sunduktan sonra yatırımcılarla yapacağınız bir sonraki toplantınızda gelecek sorulara hazırlıklı olmanız gerekiyor. Şirketinizin exit stratejisi, ortaklık yapısı, ürününüzün demosu, yönetici özeti, teknik dökümantasyon, detaylı bir finansal model çalışması ve pazar araştırması yapmanız gerekiyor ki, yatırım alma süreciniz mutlu sona ulaşsın.
Hadi girişiminize yatırım almak için iyi bir pitch deck hazırlamaya başlayın! Bu süreçte bizlerin desteğine ihtiyaç duyarsanız biz StartupDeal olarak bir mail kadar yakınızdayız.
Yatırımcınız bol olsun! :)