10 Saniye Yeni Ömür Uzunluğumuz Mu?
Her geçen gün dikkatlerimiz daha da azalıyor, siz de farkında mısınız? Belki bu yazıyı okurken, belki bir film izlerken, belki sevdiklerimizle sohbet ederken.. 2000’li yılların başlarında yetişkin bir insanın bir konuyla alakalı olarak dikkat süresi yaklaşık 12 saniye iken, son yıllarda bu süre 8 saniyeye indi. Hatta ve hatta, koronavirüs pandemisinden sonra bu süre daha da azalmaya başladı. Şimdiden yazıyı okumak zorlaştı değil mi? Bir habere göre, japon balıklarında bu süre 9 saniyeye kadar yükselebiliyor, yani kimi yetişkinlerden daha fazla.
Kişilerin bir konuya duydukları ilgi sürelerinin saniyelerle ölçülüp, hatta japon balıklarından az olduğu yorumu bu denli derin bir konuda oldukça sığ kalabilir. Örnek vermek gerekirse, her bir insanın dikkat süresi belli konularda uzarken belli konularda kısalıyor. Bununla beraber, jenerasyonların hayatların farklılığı ve teknolojinin yoğunluğu, dikkat toplama sürelerinde de farklılık yaratan önemli bir etken.
Dikkat süresinin kısalığı, içerik üreticilerinin üzerinde çok düşündüğü ve düşünmelerinin mecbur olduğu bir konu. Bir içeriğin, hedef kullanıcısının onu ilk gördüğü saniyeden 10.saniyeye kadar derdini anlatmış olması gerekiyor. Anlatmak istenileni sadece sözlerle anlatmaya çalışmak da oldukça yetersiz kalıyor, renk ve hareket içeren içeriklere ihtiyaç duyuluyor. Örnek vermek gerekirse, Instagram’da video içerikler, etkileşimi fotoğraflara göre %40’tan fazla artırabiliyor.
Dikkat toplamanın zorluğu ve hareketli içeriklerin karşı konulamaz popülerliği yeni ürünlerin hayatlarımıza girmesine sebep oluyor. Çinli uygulama geliştiricilerinin yarattığı TikTok, gelmiş geçmiş en hızlı büyüyen uygulama tacını bu dinamikleri dikkate alan yapısıyla taktı. TikTok'ta kullanıcı sayısı, 2021 yılının başında 690 milyonu geçti ve diğer popüler uygulamalara göre büyüme ve etkileşim oranları ile bir süre daha tacını kimseye kaptırmayacak gibi gözüküyor. Apple App Store’da en çok indirilen uygulama olan TikTok, 10 saniyelik video formatıyla kısa dikkat süresini, hareketli ve renkli içerik şartlarını kullanıcılara başarıyla dikkate aldığını kanıtlıyor.
Bireysel kullanıcıların ve içerik üreticilerinin rotalarını çevirdiği TikTok, 2021'in de favorisi olacak gibi gözüküyor. Kullanıcılar, kısa dikkat toplama süresine rağmen günde yaklaşık 52 dakikalarını TikTok’ta harcıyor. Hatta her 10 kullanıcıdan 9 tanesi gün içerisinde TikTok hesaplarına birden fazla kez giriyor. En popüler yaş aralığı tahmin edeceğiniz üzere 16-25 yaş aralığı olsa bile, yetişkinler geçtiğimiz 6 ay içerisinde TikTok'u favori uygulamaları arasına almaya başladı.
Markaların TikTok'un popülerliğinin farkına varması, artık karşı konulamaz bir konu haline geldi. Bu sene çevrimiçi gerçekleşen South By South West'te en çok konuşulan konu, TikTok ve büyük etkileşimiydi. SXSW'nin bu seneki en büyük destekçisi olan TikTok, Amerika Birleşik Devletleri'nin Texas'ta trendleri belirlediği bu festivalde Çin merkezli bir uygulamanın Amerikan trend kültürünü nasıl ele geçirebileceğini kanıtlar nitelikteydi. TikTok oturumlarında markalar, TikTok'a koronavirüs pandemisine kadar sırt çevirmekten yaşadıkları pişmanlıklardan sık sık bahsetti. Örnek vermek gerekirse, Ocean Spray ürettikleri meyve sularını Instagram, Twitter, LinkedIn hesapları başta olmak üzere sosyal medya kanalları ve televizyon kanallarında tanıttıklarını ancak bu seneye dek bu kadar popüler olmadıklarını anlattı. Ancak TikTok fenomeni Nathan Apodaca ya da bilinen adıyla Dog Face Vibin, kaykay üzerinde Ocean Spray içtiği viral videosuyla Ocean Spray'i TikTok'u en çok kullanan 16-25 yaş aralığına tamamen "öylesine" gösterdi ve Ocean Spray hiç olmadığı kadar kazanç sağladı. TikTok'ta Ocean Spray'i aratıp bulamayan kullanıcıların merakıyla beraber Ocean Spray TikTok dünyasının bir parçası ve gençlerin tüketmeye başladığı bir içecek haline geldi.
Tüm bahsettiklerimizi "kısaca" toparlamak gerekirse, dikkatimizi kolay toplayamadığımız bir gerçek. Okuduklarımıza, izlediklerimize odaklanamasak bile bunun farkında olup, tükettiğimiz içerikleri elimizden geldiğince bilinçli bir şekilde analiz etmemiz gerekiyor. Uygulama ve içerik üretimi dünyasında markaların kısa dikkat sürelerimiz ve renkli içeriklere ürünlerini karşımıza sunduğunu göz ardı etmemek gerekiyor. Bununla beraber çalıştığımız, ürettiğimiz markalar için de yeniliklere açık olmak, trendleri yakalayabilmek ve çoğunluğun sahip olduğu kısa dikkat süresini unutmamamız gerekiyor.
Bu satırlara kadar bloğu okuduysanız, dikkat sürenizi bu satırlara kadar zorladığınız, aşağıya kaydırıvermediğiniz için çok teşekkür ediyorum!
Güzel haftasonları!
Faydalı Linkler: